Meny

Praktiskt Kliniskt Ledarskap

Kursen Praktiskt Kliniskt Ledarskap vänder sig till dig som är specialistläkare och minst har några års erfarenhet i yrkesrollen. Du har redan en vardag där du leder – samordnar arbetet, vägleder kollegor och bidrar till teamets funktion – men har kanske sällan fått möjlighet att stanna upp och fördjupa dig i vad det faktiskt innebär att leda i just din kliniska verklighet.

Här får du möjlighet att stanna upp och utforska: Hur påverkar din kontext ditt sätt att leda? Vad krävs för att bygga tillit och samarbete i skiftande team – särskilt när du saknar formellt mandat men ändå bär ansvar? Och vad gör du när samarbetet hakar upp sig, eller när kommunikationen inte riktigt landar?

Vi arbetar med vardagsnära verktyg, konkreta modeller och forskningsbaserad kunskap. Du får träna på hur man ger och tar emot feedback som stärker både relation och riktning, hur du leder lärande i vardagen utan att det blir ännu en punkt på listan, och hur du kan hitta en balans mellan engagemang och återhämtning. Vi fördjupar oss också i självledarskap – och i frågan vem du vill vara som ledare, på riktigt.

Under kursen formulerar du ditt eget Praktiska Kliniska Ledarskap (PKL) och arbetar fram en personlig plan för fortsatt utveckling. Genom reflektion, dilemmaanalyser och kollegial dialog skapar vi en gemensam lärmiljö där erfarenheter får mötas – och där du får syn på nya sätt att hantera vardagens ledarskapsutmaningar.


PROGRAM
Dag 1
10.00–10.30 | Kursintroduktion och presentation

10.30–11.00 | Mitt kliniska ledarskap just nu
Reflektion kring nuläge, utmaningar och utvecklingsönskan.

11.00–12.15 | Praktiskt kliniskt ledarskap
Presentation av en modell för kliniskt ledarskap och hur den kan användas. Vi går även igenom ett synsätt på ledarskap som blir vår utgångspunkt för resten av utbildningen.

12.15–13.00 | Vilka specifika förutsättningar präglar kontexten för mitt ledarskap?
Analys av vilka specifika faktorer som påverkar det egna ledarskapets möjligheter, begränsningar och behov – såväl generellt inom vården som på den egna arbetsplatsen.  Vad skapar kontexten för utmaningar i deltagarnas egen ledarskapsroll?

13.00–14.00 | Lunch

14.00–15.00 | (Fortsättning)
Vi tillför kontextanalysen några teoretiska perspektiv för att bredda förståelsen av den egna vardagen – från att synliggöra samspelet mellan olika nivåer i organisationen till normer, klimat och andra faktorer som påverkar samarbete och ledarskap.

15.00–16.00 | Vad karaktäriserar framgångsrikt ledarskap inom vården?
Forskning och centrala principer för effektivt ledarskap, teamarbete och tvärprofessionellt samarbete i vårdens vardag presenteras.

16.30–18.00 | Ledarskapsdilemman – gruppdiskussion
Deltagarna analyserar dilemman i ledarskapsrollen med hjälp av innehåll från dagen, samt diskuterar strategier för att hantera dessa dilemman.

19.30 | Middag

Dag 2
8.30 – 9.45 | Att leda utan formell makt i en komplex organisation
Med stöd i beteendepsykologiska principer (Organizational Behavior Management) arbeta vi med hur ledare kan påverka motivation och riktning – även utan formell makt.

10.00-11.00 | Effektiv kommunikation och samarbete (inkl paus)
Vi går igenom centrala principer för fungerande samarbete i grupper och utforskar perspektiv på mänskligt beteende och behov i arbetslivet. Dessutom belyser vi hur beslut fattas under press och osäkerhet, och vad som kan stödja kloka vägval i komplexa situationer.

11.00-12.00 | Att förstå, förebygga och hantera samarbetsutmaningar
Vi identifierar vanliga orsaker till samarbetsproblem och utforskar strategier och samtalsverktyg för att agera tidigt, tydligt och konstruktivt

12.00-13.15 | Lunch

13.15-14.15 | Fortsättning

14.30 – 16.00| Ledarskapsdilemman och rollspel (inkl. fika)
Diskussion och träning i att leda samtal anpassat till olika situationer i det kliniska vardagsledarskapet.

16.00-17.00 | Att leda lärande på gruppnivå
Att leda lärande är en viktig del av ledarskap. Vi avslutar dagen med hur man kan göra lärande till en enkel och integrerad del av arbetet.

17.00–19.00 | SPA för intresserade

19.30 | Middag

Dag 3
8.30–9.00 | Vad innebär det att leda sig själv?
Vi lär oss mer om flera olika perspektiv på personligt ledarskap och hur de kan vara ett stöd i det kliniska praktiska ledarskapet.

9.00 – 10.45 | Du är ditt verktyg som ledare.
Vi arbetar med att identifiera personliga styrkor och möjliga överslag, samt vikten av att utveckla flexibilitet i sitt sätt att agera. Genom reflektion kring egna erfarenheter och värderingar tydliggör vi vilken typ av ledare man vill vara – och hur värderingsstyrt ledarskap kan ge riktning i vardagen.

11.00 | Personligt ledarskap för hållbarhet
Vi utforskar hur personligt ledarskap kan stärka självledarskap, återhämtning och balans i en pressad vardag. Med fokus på resiliens, självmedkänsla och gränssättning fördjupar vi förståelsen för vad ett hållbart ledarskap innebär i praktiken.

12.00–13.00 | Lunch

13.00–14.30 | Mitt PKL och en plan framåt
Deltagarna arbetar med reflektion och coaching i par för att landa i en individuell summering, målsättning och plan.

14.30–15.00 | Kursavslutning med fika


PEDAGOGISK METOD

Kursen bygger på en praktiknära, reflekterande och interaktiv pedagogik som utgår från deltagarnas egen kliniska verklighet och erfarenhet. Följande metodiska angreppssätt används:

  • Erfarenhetsbaserat lärande: Deltagarnas egna situationer, dilemman och exempel används aktivt som utgångspunkt för analys, reflektion och lärande. Det stärker överföringen till den kliniska vardagen och möjliggör djupare insikter.
  • Reflektion i grupp och individuellt: Reflektion används systematiskt för att stärka medvetenheten om egna mönster, val och förhållningssätt. Gruppens samlade erfarenhet är en viktig lärresurs.
  • Modellstöd och teoretisk förankring: Centrala modeller och teorier inom kliniskt ledarskap, samarbete, organisationskultur och beteendepåverkan (t.ex. OBM och systemteori) introduceras för att ge språk, struktur och djup i analysen av vardagens komplexitet.
  • Praktisk träning: Kursen innehåller moment av träning i verklighetsnära samtalssituationer för att ge möjlighet att prova nya sätt att agera och utveckla sin kommunikativa flexibilitet.
  • Kollegialt lärande och spegling: Gruppen fungerar som en trygg lärmiljö där deltagarna får stöd och spegling i sitt utforskande. Genom att lyssna till andras berättelser och perspektiv vidgas förståelsen för det egna ledarskapet.
  • Coaching och handlingsplanering: Deltagarna får arbeta med att formulera personliga mål, identifiera styrkor och hinder samt skapa en konkret handlingsplan för fortsatt utveckling efter kursen. Peer-coaching används för att stärka genomförandekraften.
x